«Sender dere håndballkampen mellom Volda og Sola i dag? Må jeg ha abonnement? Jeg betaler gjerne, bare jeg får sett kampen».
Denne meldinga fra ei ung jente til nettdesken i Sunnmørsposten forteller at strømming av lokal idrett er en fin måte å gjøre avisa relevant for yngre mediebrukere.
Strømming er populært blant ungdom, men undersøkelser viser at det ikke primært er nyheter som blir konsumert. Direktesendinger av lokale hendelser som sport og kultur fanger interessen, og dette er tilbud som det er betalingsvilje for. Med tanke på den viktige rolla som lokal- og regionaviser har i et lokalsamfunn, er det avgjørende at vi klarer å utvikle tjenester for ulike aldersgrupper. Det er behov for en lokal fellesarena for nyheter, debatt og dialog som samler mennesker med ulike interesser og ulik alder.
Gjennom flere år har Sunnmørsposten strømmet konserter, foredrag, pressekonferanser, offentlige møter og større arrangement i distriktet vårt. Vi sendte direkte fra Sommerfesten på Giske og Jugendfest i Ålesund de første åra av musikkfestivalene, og var blant de første mediehusa i landet som sendte serier med konserter direkte.
I 2018 tok vi sats når det gjelder strømming av lokal idrett, og vi hadde en målsetning om å strømme minst 100 fotballkamper. Alle sendingene skulle ha kommentator og utstyres med grafikk. Vi endte på 240 lokale kamper, og minst 130 av disse produserte vi selv. Gjennom rettighetsavtale med Amedia kunne vi sende alle kampene til Hødd og Brattvåg i 2. divisjon, samt Spjelkavik, Herd og Hødd2 i 3. divisjon. Vi strømmet også flere kamper fra kvinnenes 2. divisjon (Fortuna og Herd) og ukentlige kamper fra lavere divisjoner. Vi har erfart at det kan være svært stor interesse for kamper i både 5. og 6. divisjon. Ved at kampene utløser salg av abonnement, er det mulig å finansiere satsingen.
Når det gjelder bemanning har vi en journalist som er videoansvarlig, to fotografer som tar ansvar for direktesendinger ved behov, samt to team av frilansere som består av en kameramann og en kommentator. De har alle jobba iherdig gjennom hele sesongen, lært mye underveis og levert gode resultater. Vi har fått fantastisk mye fin respons fra seerne og de ulike idrettsklubbene. Ingen tvil om at dette er et tilbud som det er blitt satt pris på.
Sunnmørsposten valgte å samarbeide med Amedia under Norway cup, og sendte to videofotografer og en kommentator som ble en del av Amedias produksjonsteam. Det gjorde det mulig for oss å sende 94 kamper med lokale lag direkte fra Norway cup på smp.no, noe som alene ga oss rundt 200 nye abonnenter. Det var moro med hyggelige meldinger fra onkler, tanter og besteforeldre fra indre Sunnmøre, som benka seg rundt pc-en for å se sine håpefulle spille kamp i Oslo.
Det er mange mediehus i Polaris Media som har sendt rettighetsbelagte idretter (håndball og fotball) i samarbeid med Amedia i 2018. 11 mediehus har deltatt i samarbeidet: Altaposten, Framtid i Nord, iTromsø, Folkebladet, Harstad Tidende, VOL, Bladet, Sør-Trøndelag, Romsdals Budstikke, Sunnmørsposten, Vikebladet Vestposten – og i tillegg Namdals-Avisa og Trønder-Avisa. Flere av de øvrige mediehusene i konsernet har testa ut direktesendinger av lokal idrett gjennom sesongen.
I tillegg til storsatsinga på lokal idrett, har Sunnmørsposten strømmet flere store begivenheter; som 17. mai-toget i Ålesund, Bygdepride i Ørsta og Volda, Pride i Ålesund, pressekonferanser og Slinningsbålet. Nesten 30.000 fulgte med på direktesendinga fra tenninga av Slinningsbålet, noe som forteller om interessen for båltradisjoner i Ålesund.
For stadig flere er mobilen den viktigste plattformen for nyheter og underholdning, og derfor er det viktig å kunne tilby variert innhold. Strømming av lokale nyheter, sport og kultur er en salgsdriver for abonnement, og strømming er ett av tre prioriterte tema i den strategiske utviklingsplanen for Polaris Media.
Sunnmørsposten ønsker å satse videre på strømming av levende bilder. Vi vurderer nå hvordan vi kan effektivisere produksjonen, blant annet ved å ta i bruk fjernstyrte kamera. Vi har kjøpt inn PTZ-kamera som gjør det enkelt å følge motiver ved hjelp av funksjonene panorere, vippe og zoome, og det åpner nye muligheter. Hvis alt går etter planen, kan vi på en enkel måte produsere direktesendinger også for våre lokalaviser når de har behov for det. Potensialet er stort når det gjelder å skape merverdi for abonnentene, og samarbeid er nøkkelordet.
Hanna Relling Berg
Ansvarlig redaktør
Sunnmørsposten