1: Utviklingen fra papir til nett ser ut til å følge trendene i markedet. Opdalingens papirutgave er fortsatt viktig for mange av våre lesere, men de blir stadig færre. Vi ser at stadig flere bruker e-avisa, men papirutgaven vil aldri kunne byttes ut for de eldste leserne. Hos Opdalingen er for eksempel kryssord i begge papirutgaver noe av det viktigste for mange av våre lesere. Dette er noe vi ikke har fokus på digitalt. De av leserne som er digitale, og som vil ha kryssord, de printer ut kryssordet fra e-avisa.
Opdalingen er til stede både på Facebook, Twitter, Snapchat og Instagram. Vi har valgt å fokusere på Facebook som trafikkdriver. I en så liten redaksjon så har redaktøren vurdert det dit at det er viktigere med fokus på gode bilder og godt innhold, enn å bruke tiden på å oppdatere alle mulige kanaler. Vi er rett og slett for liten til å gjøre alt helhjertet, derfor er vurderingen at vi kutter det vi ikke klarer å levere tilfredsstillende til leseren.
2. Vi er fortsatt i det stadiet at vi prøver og feiler på nett, hva vi skal plusse og hva vi ikke skal plusse. Statistikken tyder på at høy frekvens gir høyere lesning. I Opdalingen har vi foreløpig kommet til at ca. åtte saker per dag er der vi må ligge for å sikre god lesing. Minimum 50 prosent må være pluss. Vi ser at for å nå trafikkmålene i Klipfolio, så bør vi ligge rundt 60-65 prosent. Høyere plussandel ser også ut til å utløse flere salg. Dette går ut over varelageret til annonseavdelingen.
3. Opdalingen har siden ny redaktør kom på plass 1. juni tatt opp kommunesammenslåingen på lederplass flere ganger. Dette har vi gjerne gjort når de økonomiske utfordringene har kommet til syne, blant annet ved SSBs befolkningsframskriving, ved saker om grensejustering og i budsjettrundene i kommunene.
4. Anki Gerhardsen er inne på noe jeg er helt enig i, og som har vært nevnt lenger opp. Opdalingen har alt for ofte brukt én kilde, og ikke synliggjort en konflikt. Opdalingen har hatt en rolle som den «snille» i den lokale aviskampen, og alt for sjeldent avdekket konfliktene. Dette begrunnes hos oss med knapt med tid/få ressurser, men også for lite fokus fra redaktør på denne utfordringen. Fotballkamper skaper høy lesing, og er i så måte en enkel utvei for å fylle et par sider i papiravisa.
Større kildebruk er et fokus. Gravearbeid er ikke et tema hos journalistene, fordi det er for tidskrevende. Redaktøren tar seg av alle innsynsforespørsler og oppfølging av dette, noe som igjen blir styrt av prioriteringer ifht. de ressurser som er tilgjengelige. Hovedfokus i siste halvdel av 2018 har for eksempel vært å skape plussresultat i regnskapet.
5. Opdalingen har i min tid som redaktør ikke hatt fokus på personalisering eller individuelt tilpasset innhold til brukerne. Dagens organisering og fokus har ikke gitt rom for dette. Redaktøren har heller ikke på noe tidspunkt blitt spurt, informert eller opplært i noe rundt dette.