Vår viktigste oppgave har vært, og er, å speile lokalsamfunnet på godt og vondt, samt sette dagsorden på en måte som vedlikeholder, endrer og forbedrer lokalsamfunnene vi betjener.
Et viktig mål har vært å få flest mulig til å lese oss, og ikke minst, betale for det. 2018 var det første hele året hvor vi kunne tilby våre lesere/abonnenter et fullverdig innholdsprodukt på nett, da februar 2017 var da vi innførte pluss, samt reduserte antall utgivelser fra fem til tre. Med de sanntidsverktøyene vi har til rådighet, vet vi mer enn noen gang hva leserne finner attraktivt. Vi har brukt denne innsikten til å prioritere riktigere i forhold til lesernes forventninger og behov, og vi har erfart at det først og fremst er nyheter folk vil ha.
Vi har hatt som mål at mellom 25 og 30 prosent av våre abonnenter skal lese oss daglig på pluss, og mellom 45 og 50 prosent på ukentlig basis, samt være blant de beste i konsernet når det gjelder antall sidevisninger per plussbruker. Vi har lyktes relativt godt med å nå disse målene, og vi mener det er kombinasjonen mellom de mer kjappe hendelsesnyhetene og de litt større, dagsordensettende nyhetsreportasjene som har vært nøkkelen til å oppnå leservekst og opplagsøkning. Poenget er at vi har «lyttet» til det som sanntidsverktøyene har fortalt oss om hva leserne vil ha, uten at vi har gått på akkord med samfunnsoppdraget, som sier at vi skal være talerør for- og kritisk medspiller til en positiv utvikling av lokalsamfunnene i de geografiene vi dekker. Snarere tvert imot så har vi satset tungt på å løfte fram saker som har vært viktige for folk i nedslagsfeltet vårt, og vi har vært veldig bevisst på å bruke minst like mye «lupe» som «lim» i vårt journalistiske arbeid gjennom året.
3058 abonnementssaker ble publisert i løpet av 2018.
2166 gratissaker ble publisert – totalt 5213 saker.
Det gir et snitt på 14,3 saker pr. dag. 58,6 prosent av sakene er abonnementssaker.
De publiserte sakene har generert 724 salg, mest salg ble det på artikkelen Måtte ha «et hode» med på laget, med 11 salg.
Totalt har vi hatt 4 528 661 sidevisninger.
Mest lest er en åpen sak – Viltkameraet filmet en stor overraskelse, med 50 311 treff.
Abonnementssakene har hatt 1 678 540 sidevisninger. Mest lest av disse er Savnet mann funnet død, med 3854 treff.