1. Hvordan går utviklingen fra papir til nett? Hvordan jobber mediehuset med ulike kanaler for å nå flest mulig lesere. Hva betyr dette for de ulike produktene – papiravis og digitale kanaler?
2. Hvordan jobber man for å sikre jevn og høy lesing digitalt? Status digitalisering av journalistikken: hva lærer vi av andre og hvilken utvikling ser vi fremover (trender)
Trønderbladet øker jevnt og trutt på nett, men ikke helt i det tempoet vi ønsker. For 2019 er derfor vårt viktigste mål å øke Pluss-lesingen blant våre eksisterende abonnenter, samt å rekruttere nye abonnenter.
3: Hvordan har vi behandlet kommunesammenslåing og regionreformen på leder- og kommentarplass?
Dette er ikke tatt opp på leder- og kommentarplass i Trønderbladet i 2018. Ingen av våre kommuner blir sammenslått, dette ble avklart i 2016.
4: Jfr høstens debatt om at lokalpressen svikter sitt oppdrag: Hva slags rolle spiller mediehuset i ditt nedslagsfelt? Hvordan oppfatter vi vårt samfunnsoppdrag/rolle?
Det er ingen tvil om at vi gjerne skulle satt mer dagsorden i vårt område. Men i en svært travel hverdag er de store gravesakene ikke blitt prioritert. Likevel er det Trønderbladet som er hovedorganet for nyheter i vårt område, de regionale mediehusene er lite til stede.
5. Hvilke refleksjoner gjør redaktørene seg rundt personalisering og individuelt tilpasset innhold til brukerne? Hvor langt har vi kommet på dette området?
Trønderbladet har for tiden ikke personalisert vårt innhold. Dette vil helt sikkert blir mer aktuelt i tiden framover. En problemstilling er at personalisert innhold kan virke som et ekkokammer, der lesere kun får nyheter de allerede er interesserte i.