Hvert år utarbeider avisene i Polaris Media, som Harstad Tidende er en del av, en redaksjonell årsrapport. Harstad Tidende bringer her et utdrag av rapporten, vår egen "redaksjonelle selvangivelse.
Harstad Tidende kan se tilbake på 2018 som et godt år. I
mediehusets 131. år kunne vi kvittere ut et år som økonomisk sett ble veldig
bra. En EBITDA på 1,8 millioner bedre enn budsjett må vi si oss svært
godt fornøyd med.
Hva opplag angår, noterer vi oss en økning på 222. Vi
anser dette som bra, men vi hadde gjerne sett det høyere. Brukerutviklingen er
vår fremtids største utfordring, og derfor er det også viktig å få større fart
på denne. Men likevel, en økning skal vi se på som positivt, ikke minst sett i
lys av den til dels kraftige nedgangen vi har hatt i de senere år. Vi tør si vi
har snudd en dyster trend.
Brukerutvikling/pluss
Vi har gjennom hele 2018 hatt en plussingsgrad på opp mot 60
prosent. Dette er å betrakte som rimelig offensivt, men vi ser også at det er
en farbar vei. Stadig oftere ser vi at betalbare saker er blant de mest leste
sakene, og det er positivt.
Samtidig ser vi at det er en utfordring å løfte antall
daglige og ukentlige lesere. På daglig basis er mellom 25 og 30 prosent av våre
registrerte abonnenter inne og leser pluss-saker. På ukentlig basis er tallet
litt i overkant av 50 prosent. Det er for lavt, og det er en viss uro knyttet
til at tallene har «stått fast» over lang tid.
Vi har gjort flere tiltak, blant annet ved i langt større
grad enn før, tenke «digitalt først». Nesten alt vi produserer publiseres på
ht.no først, i et forsøk på å få våre lesere til å forstå at skal du være
oppdatert, må du være på digitale flater. Med en høy snittalder på
abonnementsmassen, er det imidlertid en betydelig utfordring som krever fokus.
Digital trafikk
Det er imidlertid ikke til å legge skjul på at graden av
plussing påvirker det vi omtaler som «gratistrafikken». Vi har i dag et mål på
80.000 sidevisninger i døgnet, hvilket også er en utfordring å nå på dager hvor
vi legger gode saker bak «betalingsmur». Å «balansere» Pluss-trafikken mot
gratistrafikken er med andre ord en komplisert øvelse, da det ene naturligvis
påvirker det andre. Utfordrende er det også å få våre abonnenter til å forstå
at et abonnement på Harstad Tidende også har en digital dimensjon. I altfor
stor grad bedømmes og måles vi på papiravisen. Det er en utfordring som vi har
eierskapet til, og som vi for alvor må ta tak i.
I likhet med andre mediehus har vi en markant vekst på
mobil, mens classic viser en nedgang. Det skal også nevnes at vi er blant
mediehusene i Polaris som har mest nedlasting av eavis.
Levende bilder/streaming
2018 ble for alvor det året vi gjorde et taktskifte på
levende bilder. I samarbeid med flere mediehus i Amedia streamet vi fotball som
aldri før, og i sum leverte vi godt i overkant av 100 kamper til våre lesere.
Vi er også blant få mediehus som streamer damefotball i øvre divisjoner. Alt
dette ligger naturligvis bak «betalingsmur».
2018 ble også året hvor vi realiserte en plan vi har gått
med lenge. Vi laget vår lokale utgave av NRKs Mesternes Mester, som vi kalte
«Først og Fremst». Vi hadde et annet konsept, og vår første sesong gikk over
fem episoder. For et mediehus på vår størrelse var dette et gigantprosjekt, og
når status gjøres opp, er dette en produksjon vi er meget stolt av. I all
beskjedenhet ligger heller ikke kvaliteten nevneverdig tilbake for
NRK-produksjonen. Serien ble for øvrig godt mottatt av våre seere.
Se promoen for serien her
I vår offensive satsing på levende bilder gikk vi også til
oppkjøp av et produksjonsselskap i 2018. Dette betyr at vi nå også kan
realisere andre planlagte produksjoner og studiosendinger av ulik karakter.
I 2017 satset vi mye på eventer, og dette fulgte vi opp i
2018. Blant annet kjørte vi en lederkonferanse som fikk en god mottakelse.
Vi har også vært bevisst vårt samfunnsansvar i forhold til
utviklingen av Harstad sentrum. Et sentrum som har fått merke etablering av kjøpesenter
utenfor sentrumskjernen, samt innføring av bomring rundt Harstad. Harstad
Tidende har satt dagsorden med vår dekning, samt kommentarer og lederartikler.
I den forbindelse arrangerte vi to sentrumsfester (sommerfest og julefest) som
vi også kjørte en to timer lang direktesending fra.
Se julesendingen her
Undersøkende journalistikk/samfunnsrolle
Mediene, og spesielt lokale mediehus, blir beskyldt for å
nedprioritere undersøkende journalistikk. Det er i og for seg berettiget, men i
Harstad Tidende har vi også tatt dette på alvor. I 2018 har vi blant annet
jobbet tungt med en overgrepssak som politiet åpenbart hadde mest lyst til å
legge lokk på. Nå legges denne saken frem for Statsadvokaten for
påtalevurdering, og det tør vi påstå er takket være oss. Vi har også vært tett
på Harstad kommune, og i særdeleshet pleie, helse og omsorgsenheten. Dette har
resultert i mang en oppvask i etterkant av at klanderverdige forhold er kommet fram i offentlighetens lys.
Vi har dessuten lyst til å trekke frem det vi gjorde på Samefolkets dag 6. februar. Da kjørte vi vår front på samisk, samt at vi hadde leder på norsk og samisk. Dette avstedkom naturligvis reaksjoner i et område med betydelig samisk innslag. De aller fleste av positiv karakter.
Basert på dette, og mere til, prioriterer vi vår
samfunnsrolle, og vi utfører vårt samfunnsoppdrag på en god måte. Men vi kan
selvsagt bli bedre. Og det skal vi bli i 2019.
Kjell Rune Henriksen, sjefredaktør