NA har vært i positiv utvikling de siste årene, med økning i antall betalende abonnenter, og en kontinuerlig forbedring i kvaliteten på både nett og papirproduktet. I tillegg har vi i de siste årene kunnet utvide staben og tilføre flere journalistiske ressurser, samtidig som vi jobber mer effektivt.
Det gjør at avisa klarte å legge om frekvens uten at kvaliteten på innholdet eller vår rekkevidde gikk ned.
I 2019 vil vi fortsatt jobbe med å styrke vår relasjon til leserne, og øke verdien på det digitale abonnementet. Det gjør vi blant annet med å inkludere gratulasjoner som en del av abonnementet, uten at abonnenter skal betale ekstra for dette. Vi definerer personaliastoff som viktig, redaksjonelt innhold for oss.
Vi har hatt en satsing på meningsinnhold, som vi ser også har gitt stor effekt på digital lesing. I noe grad har den lokale debatten kommet tilbake til våre flater, og dette er noe vi kommer til å jobbe mer med, spesielt med tanke på 2019 som lokalvalgsår. Vi samarbeider med NRK og en rekke mediehus i Trøndelag om å skape økt engasjement og deltagelse i lokalvalget.
Svært mye av det vi arbeider med i 2019 vil også dreie seg om å skape en solid posisjon og relasjon før den nye postloven trer i kraft. Vi forventer at ytterligere omlegging av postombæring vil få store konsekvenser for oss, og er derfor opptatt av å forberede oss på en slik situasjon.
I 2018 lanserte NA Norges første chat-bot som både kan ta i mot nyhetstips, håndtere abonnementshenvendelser, og sende ut tilpassede nyheter på Facebook Messenger. Vi kommer til å jobbe videre med personalisering og tilpassing av nyheter, samt strategier for bruk av push-varsling og kunstig intelligens.
Kim Riseth
Sjefredaktør/adm.dir